Hvalsafari, riverrafting, klippespring og meget mere. FDF Århus 4’s sommertur til Island har givet sammenhold, fællesskab og uforglemmelige oplevelser.

Island er et uforglemmeligt land, med et utal af muligheder, både naturoplevelser i form af et landskab og vejr der er så forskelligt fra vores danske. Til actionprægede oplevelser. Med disse mange muligheder, forsøgte vi at presse flest muligt spændende aktiviteter ind.

Island byder på vilde floder

En stor oplevelse var en dag hvor vi skulle ud og rafte på en islandsk flod. Vi blev hentet i midtbyen og blev transporteret et godt stykke uden for byen. Her fik vi udleveret våddragt, redningsvest og paddel. Vi blev nu guidet ind i en gammel skolebus, hvor højtalerne drønede igennem med gammel jazzmusik. Inden vi gik i bådene, fik vi nogle instrukser om, hvordan vi skulle padle og kommando for at komme frem og tilbage, og hvordan vi skulle komme tilbage i båden, hvis uheldet var ude, og vi røg overbord. Efter denne intro gik turen ellers ned over floden, og det var her vigtigt både at padle, holde sig indenbords og forsøge at undgå at blive våde af nabobådens sprøjt, samtidig med at det var umådeligt vigtigt at forsøge at gøre de andre bådes passagerer så våde så muligt!

Netop som vi alle følte, at vi havde fået taget på båden, kom næste udfordring. En tur ud af båden og op på en høj klippe og så et spring ned i vandet. Nogen tog billeder, andre tog en enkelt tur, og enkelte blev ved at springe og springe. Alle kom dog med videre. Da vi nåede bredden, hvor vi skulle samles op, var alle på forunderligvis stadig med i bådene, nogen havde dog været mere ude af båden end inde i bådene på selve turen.

Hvalerne viste os vejen til vores aftensmad

En ny dag stod på at finde hvaler.Vi tog en fiskekutter et godt stykke ud på vandet, på vejen derud var der så godt gang i bølgerne, at det medførte til søsyge for enkelte. Men da vi kom ud på et åbent område, så vi en masse måger kredse om et område, hvilket betød at der var hvaler i nærheden, så vi begyndte også at kredse. Tålmodigheden lønnede sig, og i løbet af kort tid, så vi hvaler flere gang. Da hvalerne var forsvundet, var det muligt for os at fiske. Hvaler opholder sig på områder med mange fisk, så ikke længe efter vi havde fået snørerne i vandet, væltede det ind med fisk, ja så mange at vi besluttede os for at aftnes menu stod på fisk.

Storslået natur giver tid til eftertanke

På vores tur, vekslede vi imellem at sove i et kredshus og sove i telt i fantastiske naturområder. Et af stederne var Vestmannerøerne, hvor vi tilbragte et par dage med at bestige vulkaner, holde udkig efter søpapegøjer, svinge imellem klipper, spise god mad og store is, fortælle gode historie, synge sange og udforske øens hemmeligheder.

Turen gav plads til stort fælleskab

I løbet af turen, og efter hjemkomst har gruppen oplevet hvilket sammenhold sådan en oplevelse kan give. Vi opnåede det vi ville, at give børn og unge en oplevelse af at møde engagerede frivillige ledere, og på denne måde har vi pustet nyt liv i lysten til FDF. Vi har også skabt fremtidsdrømme for de yngre børn i kredsen, som nu brænder for også at komme på en udlandstur med så mange udfordringer og oplevelser.

Se masser af billeder i galleriet.